Din culisele finantarilor Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane
Deocamdata, majoritatea problemelor intampinate de aplicantii pentru finantarile destinate pregatirii resurselor umane apar in faza de pregatire a proiectului. Consultantii spun insa ca greul incepe odata cu implementarea acestuia.De la idee la proiect si mai apoi la obtinerea finantarii si implementarea efectiva a conceptului este un drum foarte lung, cel putin in ceea ce priveste programul de formare profesionala si imbunatatirea conditiilor de munca. Necunoasterea etapelor si a riscurilor aferente de catre cei care aplica pentru obtinerea sprijinului nerambursabil se poate solda cu imposibilitatea deducerii tuturor cheltuielilor efectuate (chiar daca acestea figureaza la eligibile in Manualul Solicitantului) sau cu abandonarea proiectului, ca urmare a complicatiilor intervenite in interiorul organizatiei pe parcursul implementarii acestuia.
Planificarea strategica este necesara, dar lipseste cu desavarsire
Inca din prima etapa, cea a pregatirii aplicatiei pentru obtinerea unei finantari pe Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane, apar probleme care pot compromite rezultatul final al aplicatiei. Theo Seip, Managing Partner in cadrul firmei de consultanta Vapro, arata, din perspectiva experientei sale cu Autoritatea de Management din Ministerul Muncii, ca firmele sunt sufocate de multimea de restrictii si reglementari pe care trebuie sa le respecte si ca disponibilitatea functionarilor publici din minister de a lamuri neclaritatile inerente unui sistem atat de birocratic este ca si inexistenta.
In Olanda, angajatii din organismul omolog Autoritatii de Management din Romania ii consiliaza pe apli-
canti, pastrand in permanenta legatura cu acestia si anuntandu-i daca proiectul este perfectibil si ce ar putea fi imbunatatit pentru ca finantarea sa fie obtinuta. Nicio neclaritate nu este lasata la voia intamplarii, iar colaborarea personala dintre managerul de proiect si functionarul public este ceva absolut normal”, pune Theo Seip in antiteza conduita institutionala din cele doua tari.
Si daca la acest capitol functionarii romani sunt oarecum scuzabili, avand in vedere suspiciunea permanenta de coruptie care planeaza asupra lor si care ii determina sa evite contactele directe cu potentialii beneficiari de fonduri europene, exista totusi elemente care, puse cap la cap, indica faptul ca la Ministerul Muncii nu exista proceduri clare, transparente si accesibile si ca regulile se stabilesc in timpul jocului.
Astfel, nu exista un calendar public, in avans, al lansarii finantarilor pe diferitele axe de finantare din POSDRU, nu exista o procedura clara de depunere si solutionare a contestatiilor (desi oficialii AMPOSDRU sustin ca da!), iar daca ajungeti in aceasta faza, cea a contestarii evaluarii proiectului, veti fi reevaluati de o comisie din care fac parte evaluatorii care v-au depunctat proiectul!
Se adauga in aceasta etapa, a pregatirii proiectului, si informatiile detaliate pe care Autoritatea de Management le solicita despre organizarea activitatilor pentru care este ceruta finantarea. Planificarea si detalierea tuturor acestor activitati in conditiile in care solicitantul nu stie la momentul depunerii aplicatiei daca, in ce conditii si cand i se aproba cererea constituie un handicap in situatia in care primeste finantarea. „Orice deviere de la documentatia scrisa, chiar daca are motive obiective, poate compromite rambursarile”, puncteaza riscul major Irina Zugravu, consultant in domeniul fondurilor europene.
Schimbarea regulilor in timpul jocului, aceasta este regula!
Seriozitatea procesului de contractare si implementare, determinata de multitudinea de reguli emise de Autoritatea de Management, este o iluzie. Acestea sunt modificate discretionar, pe parcursul derularii proiectului, existand situatii, in istoria foarte recenta a Programului Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane, in care aceste reguli nu puteau fi puse in practica.
Chiar daca asemenea deficiente sunt in cele din urma corectate, exista un numar de solicitanti care rateaza finantarea din pricina imposibilitatii corelarii realitatii cu fictiunile emise de Autoritate. Alte doua elemente defavorizante pentru potentialii beneficiari sunt faptul ca legislatia romaneasca privind Fondul Social European (sursa finantarilor pentru programele de resurse umane) nu este armonizata cu cea europeana si ca rambursarile au loc cu intarziere, provocand probleme de cashflow in contabilitatea companiilor implicate in proiecte.
„Sa nu uitam ca firmele pot derula in paralel o serie de proiecte si ca o suprapunere a varfurilor de plati, daca nu este finantata, poate crea mari probleme de lichiditate”, atrage atentia bancherul Petru Rares, directorul Institutului Bancar Roman. In opinia sa, solutia ar fi sprijinul bancilor, respectiv angrenarea acestora ca partener in derularea unei finantari europene.
Rata absorbtiei FSE reflecta problemele sistemului
In termeni de finantare efectiva a proiectelor pe componenta Resurse Umane, in luna octombrie Autoritatea de Management evalua situatia astfel: pentru linia de finantare „Sprijin financiar pentru ocupare”, finantarea efectiv acordata era de 11,76% din suma alocata; pentru linia de finantare „Sprijin financiar pentru ocuparea persoanelor din mediul rural”, finantarea acordata era de 0,07% din suma alocata; pentru linia de finantare „Programe de mentorat pentru tinerii angajati” era de 17,13%; pentru linia de finantare „Calificarea/recalificarea angajatilor proprii” era de 73% din suma alocata, iar pentru linia de finantare „Bani pentru sanatatea si siguranta salariatilor” era de 28,8% din suma alocata.
„Este o rata a absorbtiei mica, dar similara cu cea din primii ani din alte state europene. Exista insa in cazul Romaniei cateva particularitati care complica situatia”, mai spune Theo Seip. Acestea provin din faptul ca, in comparatie cu alte tari membre ale Uniunii Europene, structura Fondului Social European este slaba: colaborarea dintre partenerii public-privat nu exista, iar cea dintre organizatiile patronale si sindicate este intr-o etapa incipienta. Apoi, permanenta suspiciune de frauda ce planeaza asupra functionarilor publici din Autoritatea de Management a determinat o reglementare rigida si excesiva a domeniului, ducand la stabilirea unor relatii putin favorabile solicitantilor de finantari si consultantilor in cautare de informatii clare si proceduri simple.
Cereri depuse si evaluate pe liniile de finantare POSDRU
Sprijin financiar pentru ocupare
- Cereri depuse: 32, valoare totala 4,76 mil. euro;
- Cereri evaluate: 28, patru fiind inca in curs de evaluare;
- Cereri selectate pentru finantare: 11, valoarea totala a ajutorului solicitat - 3,03 mil. euro.
- persoanelor din mediul rural
- Cereri depuse: 8, valoare totala 0,7 mil. euro;
- Cereri evaluate: 7, una in proces de evaluare;
- Cereri selectate pentru finantare: una, valoarea totala a ajutorului solicitat - 0,02 mil. euro.
- Cereri depuse si finantate : una, valoare de 0,37 mil. euro.
Specializarea/perfectionarea angajatilor proprii
- Cereri depuse: 110, valoare totala solicitata de 22,6 mil. euro;
- Cereri evaluate: 93, 17 inca in proces de evaluare;
- Cereri selectate pentru finantare: 41, valoarea totala a ajutorului solicitat - 9,72 mil. euro.
- Cereri depuse: 90, valoarea totala a ajutorului solicitat -10,98 mil. euro;
- Cereri evaluate: 76, 14 inca in proces de evaluare;
- Cereri selectate pentru finantare: 51, valoarea totala a ajutorului solicitat - 6,34 mil. euro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu